Τι ισχύει για τα γυαλιά οράσεως ΕΟΠΥΥ

 

Να δείξουν περισσότερη ειλικρίνεια στη δημόσια συζήτηση, ζητά από τον κλάδο των οπτομετρών το υπουργείο Υγείας με αφορμή την αρνητική – κατά το υπουργείο – στάση που κρατούν οι οπτικοί και οπτομέτρες, σχετικά με την υπογραφή νέας σύμβασης με τον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ).

  • Τρεις εβδομάδες μετά την πρόσκληση του Οργανισμού προς τους ιδιοκτήτες οπτικών ειδών για την υπογραφή συμβάσεων που θα στηρίζονται σε νέο μοντέλο συνεργασίας και σε νέο τρόπο αποζημίωσης, ο κλάδος βλέπει μόνο σκιές στις προτάσεις του Οργανισμού.
  • Ο ΕΟΠΥΥ από την άλλη πλευρά δίνει συνεχώς διαβεβαιώσεις στους οπτικούς για τους όρους των συμβάσεων και επιχειρεί να άρει τις επιφυλάξεις τους -χωρίς θεαματικά μέχρι στιγμής αποτελέσματα- ενώ χρησιμοποιήθηκε και η ηγεσία του υπουργείου Υγείας σε μια προσπάθεια να ακουστούν τα θετικά, να πειστούν και να υπογράψουν.
  • Πυρήνας του νέου συστήματος, που σημειωτέον αποτελεί και προαπαιτούμενο της τρίτης αξιολόγησης, είναι ο τρόπος αποζημίωσης των οπτικών ειδών: αντί να αποζημιώνει ο Οργανισμός τον ασφαλισμένο, θα αποζημιώνει το κατάστημα οπτικών.
    Σύμφωνα με το μέχρι σήμερα ισχύον σύστημα, οι ασφαλισμένοι του ΕΟΠΥΥ αγοράζουν τα γυαλιά οράσεως που τους συνταγογραφεί ο γιατρός και τα πληρώνουν από την τσέπη τους.
  • Οι ασφαλισμένοι του ΕΟΠΥΥ μπορούν να ανανεώνουν τα γυαλιά τους κάθε τέσσερα χρόνια και τους δικαιολογείται δαπάνη ύψους έως και 100 ευρώ.
    Στη συνέχεια υποβάλλουν τα σχετικά έγγραφα στις αρμόδιες Περιφερειακές Διευθύνσεις του Οργανισμού για να εξοφληθούν, με το χρόνο αναμονής της εξόφλησης να ξεπερνά τους δώδεκα μήνες.
  • Κατά μέσο όρο υποβάλλονται στον ΕΟΠΥΥ κάθε μήνα 30.000 αιτήματα για αποζημιώσεις οπτικών ειδών, ωστόσο ο ρυθμός διαχείρισής τους είναι δραματικά αργός: τουλάχιστον 95.000 αιτήματα για αποζημίωση βρίσκονται σε εκκρεμότητα και σε πολύμηνη διαδικασία ελέγχου.

Με βάση τα όσα δρομολογεί ο ΕΟΠΥΥ οι ασφαλισμένοι θα παραλαμβάνουν τα γυαλιά από τα καταστήματα οπτικών χωρίς να πληρώσουν και μόνο με τη γνωμάτευση από το γιατρό τους.

Οι οπτικοί που ειναι πάροχοι του ΕΟΠΥΥ στην προκειμένη περίπτωση θα αποζημιώνονται απευθείας από τον Οργανισμό με βάση το περιεχόμενο της σύμβασης που προωθείται.

Η αποζημίωση δεν θα είναι άμεση αλλά θα γίνεται στο πλαίσιο των 90 ημερών, όπως ισχύει για όλους τους παρόχους του ΕΟΠΥΥ.

  • Ωστόσο, τη διαβεβαίωση περί της αποζημίωσης οι οπτικοί μάλλον δεν την…λαμβάνουν καθόλου υπόψη τους ούτε από τη διοικηση του ΕΟΠΥΥ ούτε και από την ηγεσία του υπουργείου Υγείας, που την περασμένη εβδομάδα τους έδωσε πλήρες χρονοδιάγραμμα πληρωμής τους, κατεβάζοντας μάλιστα εντυπωσιακά και τον χρόνο αποζημίωσης για μεγάλο αριθμό παρόχων και κάτω από τις 60 ημέρες.

Αντιθέτως, θεωρούν πως μια τέτοια εξέλιξη θα επηρεάσει αρνητικά τη βιωσιμότητα των καταστημάτων τους, καθώς θα περιμένουν εβδομάδες και μήνες να πληρωθούν για είδος που εχει προκαταβληθεί.

  • Εκτός από το θέμα της αποπληρωμής, οι οπτικοί προβάλλουν ισχυρές ενστάσεις και σε ό,τι αφορά το clawback, την επιστροφή δηλαδή της υπέρβασης της κλειστής ετήσιας δαπάνης του ΕΟΠΥΥ για τα γυαλιά οράσεως.

Μέχρι σήμερα, σύμφωνα με τη διοίκηση του ΕΟΠΥΥ, η ετήσια δαπάνη για τα γυαλιά οράσεως και τα συναφή οπτικά είδη των ασφαλισμένων ήταν περί τα 47 εκατ. ευρώ.

Στη συνάντηση τους με την ηγεσία του υπουργείου Υγείας το ποσό της κλειστής δαπάνης για οπτικά στρογγυλοποιήθηκε προς τα πάνω, στα 50 εκατ. ευρώ, με βάση τον επιπολασμού των οφθαλμικών προβλημάτων στην Ελλάδα αλλά και τη δαπάνη των προηγούμενων χρόνων.

  • Με αυτόν τον τρόπο επιχειρήθηκε να αντικρουστεί το επιχείρημα των οπτικών πως είναι βέβαιο ότι θα αναγκάζονται να επιστρέφουν χρήματα από την υπέρβαση της δαπάνης- οπως ακριβώς όλοι οι πάροχοι του Οργανισμού- καθώς δεν εξαρτάται από αυτούς η συνταγογράφηση των γυαλιών παρά μόνο η εκτέλεση της συνταγής.
Advertisements